Hvordan får vi flere nye medlemmer?

Har I også svært ved at få nye medlemmer til klubben? Dette er en af de problematikker de fleste foreninger slås med, og her er karaten ikke nogen undtagelse. 

Nu er endnu en sæson startet og mange klubber åbner op for nye medlemmer, men hvordan får vi fat i dem? Hvad kan vi gøre? Og hvordan skal det gøres?


Allerød Karate Dojo forsøgte sig med en ny strategi i sommeren 2019 og fik intet mindre end 64 nye medlemmer. 
I kan læse om deres fremgangsmåde og det gode resultat i artiklen nedenfor, som Allerød Karate Dojos formand, Bo Mikael har skrevet. 

Hvis andre klubber har gode erfaringer med medlemsrekruttering er de velkomne til at kontakte Bredde- og Udviklingskonsulenten, så vi kan få delt de gode oplevelser og erfaringer og gøre karate til en endnu større sport i Danmark!



S
ådan fik Allerød Karate Dojo 64 nye medlemmer via Facebook

Af Bo Mikael, formand, Allerød Karate Dojo

 

For alle idrætsklubber er sæsonstarten altid det mest nervepirrende. Hvad enten det drejer sig om fodbold, volleyball, dans eller karate, så det i sæsonstarten, at grundlaget for resten af sæsonen - og ofte også sæsonens økonomi - bliver grundlagt.

For få nye medlemmer giver en dårligere økonomi og dermed også færre muligheder for at udvikle klubben.

 

Sådan er det også for Allerød Karate Dojo. Hvis ikke vi får flere nye medlemmer end medlemmer, der stopper, så tørrer vores økonomiske muligheder ud.

 

Derfor arbejdes der hårdt på at skaffe nye medlemmer.

 

Vi har tidligere fået omdelt en flyer, der med gode billeder og en beskrivende tekst om karate og klubben har tilbudt alle nye medlemmer at træne gratis i hele september.

 

Flyeren blev omdelt både i nærområdet omkring vores dojo i Allerød, i de nærliggende byområder med enten bus- eller togforbindelse til Allerød og i overkommelig bil-afstand (ca. 25 km).

 

Stor succes i begyndelsen, men da færre og færre fik aviser og post, faldt succesraten markant. Til med oplevede vi, at vores eksisterende medlemmer slet ikke så flyeren i deres postkassen.

 

Vi har som mange andre klubber også en Facebook-side og bruger den ret aktivt, bl.a. til hurtig kommunikation med vores medlemmer. Vi har også brugt Facebook.siden til at hverve medlemmer ved at poste opslag, som enten blev boostet eller som medlemmerne delte.

Det var, for at være helt ærlig, en begrænset succes.

 

Alligevel valgte vi op til sæsonen 2019/2020 at bruge Facebook som “lead-kanal”, altså til at skaffe nye medlemmer.

 

Men denne gang greb vi det lidt anderledes an og lavede konkrete annonce-kampagner for klubben og vores begynderhold.

 

Og succesen lod ikke vente længe på sig:

       Vi fik besøg af ca. 80 til et åbent hus-arrangement

       Vi fik 121, der tilmeldte sig ”Gratis september”

       Vi fik 64 nye medlemmer

 

Alt i alt kostede det os 5.000 kr. i Facebook-annoncer.

 



Hvordan gjorde vi det så?

 

  1. Til at starte med fik vi selvfølgelig OK fra bestyrelsen til at bruge pengene
  2. Derefter gennemgik vi vores tre begynderhold, minikarate, børnehold og familie/voksen-hold.
    Her fik vi defineret, hvem der reelt var målgrupperne for de tre hold, hvilke værdier der lå i at deltage på holdene, hvad deltagerne ville få ud af det og ikke mindst hvordan det er at være en del af Allerød Karate Dojo.
  3. Ud fra dette valgte vi en række billeder, som viste disse værdier, bl.a. fælles træning, voksne sortbælter med de små orange bælter, far og mor, der træner sammen med deres børn, alle billeder, der viste både alvor og smil.
  4. Så definerede vi de målgrupper, vi gerne ville i kontakt med: Forældre med børn, der enten boede i cykelafstand fra vores dojo og som skulle træne på vores mini- eller børnehold, eller forældre som var i bil-afstand, hvis de skulle træne sammen på vores familiehold.
  5. Derefter skrev vi nogle præcise og værdiladede tekster, som alle understøttede billedernes budskaber og som var rettet mod den egentlige målgruppe.
  6. Og så begyndte det egentlige arbejde: Vi brugte Facebooks Business Manager til at oprette vores kampagner og annoncer, og ikke mindst definerede de målgrupper, vi gerne ville ramme.
    - Målgruppe 1: Forældre med småbørn, præteenager og teenagers i en afstand af 10 km fra Allerød. Disse blev præsenteret for Facebook-annoncerne om minikarate og begynderhold for børn.
    Vi forventede, at de fleste af de nye medlemmer på børne-begynderholdet selv kunne cykle til træning (og mini-karate er lørdag, hvor far og mor alligevel kører!)
    - Målgruppe 2: Forældre med småbørn, præteenager og teenagers i en afstand af 25 km fra Allerød. Disse blev præsenteret for annoncerne om familieholdet, hvor far og mor kan træne med deres børn. Her forventede vi, at forældrene var kørende, fordi de selv skulle deltage i træningen.
    I alt var der syv forskellige annoncer, der alle linkede til vores hjemmeside.
  7. Til sidst satte vi et fast budget på hver af annoncerne, så vi vidste præcis, hvor meget vi maksimalt kunne komme til at betale.
  8. Inden annoncerne blev aktiveret på Facebook, oprettede vi en såkaldt call to action på sitet, hvor man kunne tilmelde sig gratis prøvetræning i hele september.
  9. Vi satte annoncerne i gang umiddelbart efter sommerferien var overstået og alle var hjemme igen. Herefter tjekkede vi løbende, hvordan annoncerne blev brugt og vist og hvor mange, der klikke videre til sitet og tilmeldingssiden. De annoncer, der fungerede dårligst, blev justeret i budgettet.
  10. I de sidste uger af september supplerede vi vores Facebook-indsats med en 30 sekunders video, som både blev brugt på Facebook og som blev vist i vores lokale Super-Brugsen.

 

Alt i alt var det en kæmpesucces, men det blev det kun, fordi vi bevidst arbejdede intensivt med Facebooks annonce-muligheder, og fordi vi arbejde meget med budskaberne til forældrene og krydrede med billeder, der flugtede med forældrenes ønsker om en aktiv og god sportsgren for deres børn (og dem selv).

 

 

Hvis andre skal arbejde med Facebook, skal man sætte sig godt ind i Facebooks

Business Manager, man skal vælge at bruge tid på at tjekke og justere annoncerne og budgettet og man skal ikke mindst sikre gode budskaber og billeder, som matcher målgruppernes ønsker og forventninger.

 

Og den bedste annonce? Ja, det var denne:

 



I Allerød Karate Dojo får dit barn bedre koncentration, lærer en teknisk sportsgren og får samtidig god motion på et af vores dedikerede børne- eller ungdomshold.

 

Dit barn kan prøve kræfter med karate helt gratis i hele september. Læs mere her.




Og kan det så betale sig? Ja, mon ikke.

Vi fik 64 nye medlemmer til gns. kontingent på 1800 kr.. Det giver 115.000 kr. til klubkassen. Træk annonceomkostningerne på 5000 fra og vi står tilbage med et overskud på 110.000 kr.

 

Hvis vi så kigger på varigheden af et medlemsskab, så er de gennemsnitlig medlemmer i 4 år hos os, det giver et samlet overskud 440.000 kr. for en investering på 5.000 kr.

 

What’s not to like!


Seneste nyt


Nye Nordiske dommerlicenser
Tillykke til Andreas Sjøblom og Thomas Larsen med deres beståede dommerprøver til NM
13. april 2015


40 år med karate
Store kapaciteter til Danmark i anledningen af 40års karatetræning.
30. marts 2015


Nye WKF-dangrader
22 udøvere har fået nye WKF-grader.
Se listen og proceduren ved at klikke her.
12. marts 2015


Top 5 til senior EM
Bedste danske resultat blev top 5 i kata til Christopher Skotte Rohde, som derfor er forhåndskvalificeret til European Games i Baku. Stort tillykke.
11. marts 2015


Official uddannelse Ishøj5. marts 2015


Formanden gør status på februar
Februar er veloverstået og flere af de nye tiltag er nu ved at være klar til at blive sat i værk
4. marts 2015


Sølv til Karate 1 - Holland
Den unge landsholdskæmper, Ludvig Abild, slog blandt andet tidligere verdensmester Aghayev undervejs. En præstation i topklasse.
17. februar 2015


Stor succes ved U21 EM
Søndag aften ankom vores landsholdstrup til U21 EM, som blev afholdt i Schweiz, hjem til Københavns Lufthavn
9. februar 2015


Klubudvikling i Odder
Dansk Karate Forbunds udviklingskonsulent har været på besøg i Odder Shotokan Karate
8. februar 2015


På besøg på Okinawa, Japan
IOGKF-Danmark har netop haft en lille delegation på 9 personer på Okinawa, for at træne i Honbu Dojo
5. februar 2015


U21 EM - 3 medaljer
Guld til Jonas Friis-Pedersen

sølv til Katrine Pedersen

Bronze til Sebastian Kos

Kæmpe tillykke til landsholdet med en samlet 10.plads
5. februar 2015


Formanden gør status på januar
En gang om måneden gør formanden status på den forgangne måned. Her følger status for januar 2015
3. februar 2015


DIF - Politisk program 2015-2020
Idrætspolitiske målsætninger og handlinger - samarbejde og organisering af idrætten.
31. januar 2015


Foreningsbesøg - Yawara-Do i Sønderborg
Dansk Karate Forbunds udviklingskonsulent, Søren Anthony, har været på foreningsbesøg hos Yawara-Do i Sønderborg.
28. januar 2015


KARATE1 i Frankrig (Paris Open)
Danmark "bider skeer" med de bedste seniorer ved KARATE1 i Frankrig
28. januar 2015


Stævneudvalgsmøde
Torsdag den 22. januar var stævneudvalget samlet med henblik på de indledende øvelser i forhold til DM
23. januar 2015


Dialogmøde om politisk program - eliteidræt
Mandag den 19. januar 2015 havde Danmarks Idrætsforbund inviteret til dialogmøde vedr. det politiske progam for 2015-2020
20. januar 2015


Foreningsbesøg - Saiko Odense
Formålet med besøget var et servicebesøg, hvor klubben og forbundets konsulent fik sig en snak om mulighederne i det samarbejde, som forbundet stiller til rådighed for alle klubber i Dansk Karate Forbund.
19. januar 2015


Licenser
I henhold til vedtægterne §6, stk. E, skal licenser indløses inden 1. februar, såfremt man ønsker, at gøre sine stemmer gældende ved årets generalforsamling.
14. januar 2015


Landsholdssamling i Kata 10. januar 2015
Forberedelse mod U21 EM og fokus på den lineære kihon, makkerøvelser og rotationskihon.
12. januar 2015