Hvordan får vi flere nye medlemmer?

Har I også svært ved at få nye medlemmer til klubben? Dette er en af de problematikker de fleste foreninger slås med, og her er karaten ikke nogen undtagelse. 

Nu er endnu en sæson startet og mange klubber åbner op for nye medlemmer, men hvordan får vi fat i dem? Hvad kan vi gøre? Og hvordan skal det gøres?


Allerød Karate Dojo forsøgte sig med en ny strategi i sommeren 2019 og fik intet mindre end 64 nye medlemmer. 
I kan læse om deres fremgangsmåde og det gode resultat i artiklen nedenfor, som Allerød Karate Dojos formand, Bo Mikael har skrevet. 

Hvis andre klubber har gode erfaringer med medlemsrekruttering er de velkomne til at kontakte Bredde- og Udviklingskonsulenten, så vi kan få delt de gode oplevelser og erfaringer og gøre karate til en endnu større sport i Danmark!



S
ådan fik Allerød Karate Dojo 64 nye medlemmer via Facebook

Af Bo Mikael, formand, Allerød Karate Dojo

 

For alle idrætsklubber er sæsonstarten altid det mest nervepirrende. Hvad enten det drejer sig om fodbold, volleyball, dans eller karate, så det i sæsonstarten, at grundlaget for resten af sæsonen - og ofte også sæsonens økonomi - bliver grundlagt.

For få nye medlemmer giver en dårligere økonomi og dermed også færre muligheder for at udvikle klubben.

 

Sådan er det også for Allerød Karate Dojo. Hvis ikke vi får flere nye medlemmer end medlemmer, der stopper, så tørrer vores økonomiske muligheder ud.

 

Derfor arbejdes der hårdt på at skaffe nye medlemmer.

 

Vi har tidligere fået omdelt en flyer, der med gode billeder og en beskrivende tekst om karate og klubben har tilbudt alle nye medlemmer at træne gratis i hele september.

 

Flyeren blev omdelt både i nærområdet omkring vores dojo i Allerød, i de nærliggende byområder med enten bus- eller togforbindelse til Allerød og i overkommelig bil-afstand (ca. 25 km).

 

Stor succes i begyndelsen, men da færre og færre fik aviser og post, faldt succesraten markant. Til med oplevede vi, at vores eksisterende medlemmer slet ikke så flyeren i deres postkassen.

 

Vi har som mange andre klubber også en Facebook-side og bruger den ret aktivt, bl.a. til hurtig kommunikation med vores medlemmer. Vi har også brugt Facebook.siden til at hverve medlemmer ved at poste opslag, som enten blev boostet eller som medlemmerne delte.

Det var, for at være helt ærlig, en begrænset succes.

 

Alligevel valgte vi op til sæsonen 2019/2020 at bruge Facebook som “lead-kanal”, altså til at skaffe nye medlemmer.

 

Men denne gang greb vi det lidt anderledes an og lavede konkrete annonce-kampagner for klubben og vores begynderhold.

 

Og succesen lod ikke vente længe på sig:

       Vi fik besøg af ca. 80 til et åbent hus-arrangement

       Vi fik 121, der tilmeldte sig ”Gratis september”

       Vi fik 64 nye medlemmer

 

Alt i alt kostede det os 5.000 kr. i Facebook-annoncer.

 



Hvordan gjorde vi det så?

 

  1. Til at starte med fik vi selvfølgelig OK fra bestyrelsen til at bruge pengene
  2. Derefter gennemgik vi vores tre begynderhold, minikarate, børnehold og familie/voksen-hold.
    Her fik vi defineret, hvem der reelt var målgrupperne for de tre hold, hvilke værdier der lå i at deltage på holdene, hvad deltagerne ville få ud af det og ikke mindst hvordan det er at være en del af Allerød Karate Dojo.
  3. Ud fra dette valgte vi en række billeder, som viste disse værdier, bl.a. fælles træning, voksne sortbælter med de små orange bælter, far og mor, der træner sammen med deres børn, alle billeder, der viste både alvor og smil.
  4. Så definerede vi de målgrupper, vi gerne ville i kontakt med: Forældre med børn, der enten boede i cykelafstand fra vores dojo og som skulle træne på vores mini- eller børnehold, eller forældre som var i bil-afstand, hvis de skulle træne sammen på vores familiehold.
  5. Derefter skrev vi nogle præcise og værdiladede tekster, som alle understøttede billedernes budskaber og som var rettet mod den egentlige målgruppe.
  6. Og så begyndte det egentlige arbejde: Vi brugte Facebooks Business Manager til at oprette vores kampagner og annoncer, og ikke mindst definerede de målgrupper, vi gerne ville ramme.
    - Målgruppe 1: Forældre med småbørn, præteenager og teenagers i en afstand af 10 km fra Allerød. Disse blev præsenteret for Facebook-annoncerne om minikarate og begynderhold for børn.
    Vi forventede, at de fleste af de nye medlemmer på børne-begynderholdet selv kunne cykle til træning (og mini-karate er lørdag, hvor far og mor alligevel kører!)
    - Målgruppe 2: Forældre med småbørn, præteenager og teenagers i en afstand af 25 km fra Allerød. Disse blev præsenteret for annoncerne om familieholdet, hvor far og mor kan træne med deres børn. Her forventede vi, at forældrene var kørende, fordi de selv skulle deltage i træningen.
    I alt var der syv forskellige annoncer, der alle linkede til vores hjemmeside.
  7. Til sidst satte vi et fast budget på hver af annoncerne, så vi vidste præcis, hvor meget vi maksimalt kunne komme til at betale.
  8. Inden annoncerne blev aktiveret på Facebook, oprettede vi en såkaldt call to action på sitet, hvor man kunne tilmelde sig gratis prøvetræning i hele september.
  9. Vi satte annoncerne i gang umiddelbart efter sommerferien var overstået og alle var hjemme igen. Herefter tjekkede vi løbende, hvordan annoncerne blev brugt og vist og hvor mange, der klikke videre til sitet og tilmeldingssiden. De annoncer, der fungerede dårligst, blev justeret i budgettet.
  10. I de sidste uger af september supplerede vi vores Facebook-indsats med en 30 sekunders video, som både blev brugt på Facebook og som blev vist i vores lokale Super-Brugsen.

 

Alt i alt var det en kæmpesucces, men det blev det kun, fordi vi bevidst arbejdede intensivt med Facebooks annonce-muligheder, og fordi vi arbejde meget med budskaberne til forældrene og krydrede med billeder, der flugtede med forældrenes ønsker om en aktiv og god sportsgren for deres børn (og dem selv).

 

 

Hvis andre skal arbejde med Facebook, skal man sætte sig godt ind i Facebooks

Business Manager, man skal vælge at bruge tid på at tjekke og justere annoncerne og budgettet og man skal ikke mindst sikre gode budskaber og billeder, som matcher målgruppernes ønsker og forventninger.

 

Og den bedste annonce? Ja, det var denne:

 



I Allerød Karate Dojo får dit barn bedre koncentration, lærer en teknisk sportsgren og får samtidig god motion på et af vores dedikerede børne- eller ungdomshold.

 

Dit barn kan prøve kræfter med karate helt gratis i hele september. Læs mere her.




Og kan det så betale sig? Ja, mon ikke.

Vi fik 64 nye medlemmer til gns. kontingent på 1800 kr.. Det giver 115.000 kr. til klubkassen. Træk annonceomkostningerne på 5000 fra og vi står tilbage med et overskud på 110.000 kr.

 

Hvis vi så kigger på varigheden af et medlemsskab, så er de gennemsnitlig medlemmer i 4 år hos os, det giver et samlet overskud 440.000 kr. for en investering på 5.000 kr.

 

What’s not to like!


Seneste nyt


Mere fokus til Shobu Ippon
Shobu Ippon får sit eget DM!

2. april 2019


DANSK KARATE SUCCES MED EM BRONZE
Katrine Pedersen som kæmper i klassen -68 kg kvinder og Casper Lidegaard som kæmper i -60 kg herrer nåede længst af danskerne ved årets EM.
1. april 2019


Stort håb på Dansk EM succes
11 danske senioratleter klar til Karate EM i Spanien, som skydes igang imorgen torsdag
27. marts 2019


WHAT’S IN IT FOR THEM?
Atleterne – det er dem, det drejer sig om. Dette er tredje og sidste del af artiklen KARATE HAR EN KÆMPE CHANCE FORAN SIG – Men er Danmark klar på fremtiden?
9. marts 2019


Katrine ender top 8 ved endnu et rekordbrydende Karate1 mesterskab
Danmark stillede med 16 atleter, og der var nogle meget lange dage foran dem. Lodtrækningen var bestemt ikke i danskernes favør. Der var lagt op til hårde fights fra første fløjt.
7. marts 2019


VI VIL HAVE FLERE DANSKE SENIORER I VERDENSKLASSE
- Her kommer 2. del af artiklen KARATE HAR EN KÆMPE CHANCE FORAN SIG – Men er Danmark klar på fremtiden?
3. marts 2019


#Likeagirl Camp
Søg penge til at afholde en camp for piger
25. februar 2019


KARATE STÅR STADIG MED EN CHANCE FORAN SIG – Men er Danmark klar på fremtiden?
Med en udsigt til en kommende OL debut, samtidig med at det ligger skjult i kortene, at det muligvis kun er for denne ene gang, så går bølgerne rigtig højt om fremtiden for Karate.
23. februar 2019


EM guld og bronze i Aalborg
En dansk Europamester og en dansk EM bronze i rammerne af Gigantium i Aalborg blandt 1100 deltagere og 51 nationer, kan vi godt klappe os selv på skulderen af.
21. februar 2019


Ferielukket på sekretariatet13. februar 2019


Drømmen om en stærk EM præstation lever i bedste velgående hos 18 årige Frederikke trods 2 tidligere korsbåndsskader
I den kommende weekend løber Danmarkshistoriens første karate EM af stablen i Danmark, og Aalborg danner rammerne for dette. Drømme om at præstere på allerhøjeste niveau lever i bedste velgående hos de danske landsholdsatleter.
5. februar 2019


Danmark er fascineret over vores karate ungdom!
29 danske ungdomsatleter klar til Karate EM på hjemmebane, som skydes igang fredag d. 8. februar.
1. februar 2019


1.indkaldelse generalforsamling
Ordinær generalforsamling lørdag 11.maj i Ishøj Idrætscenter
1. februar 2019


U21 EM 2019
Her du finder du info om U21 EM 2019. Stævnet afholdes i Gigantium, Aalborg fra 08.-10.feb.
1. februar 2019


Ny konsulent ansat
Byd velkommen til Nanna Skov - forbundets nye bredde-og udviklingskonsulent.
25. januar 2019


Nye Licensinstruktører
17 engagerede kursister bestod Licensinstruktør i Kolding 12.-13.januar
15. januar 2019


Katrine Pedersen og Michel Corbalan nomineret til fornemme priser
Der var stor anerkendelse i retning af Danmarks pt 2 største karateatleter. 22 årige Katrine Pedersen og 20 årige Michel har i 2018 opnået enestående og historiske resultater. Det er ikke gået ubemærket hen.
9. januar 2019


WKF afskaffer dissidens-begrebet
WKF har på kongressen i Madrid (november 2018) besluttet at afskaffe dissidens-begrebet.
Dansk Karate Forbund kan derfor med glæde meddele alle karateklubber i Danmark, at de kan søge optagelse i forbundet uanset tilhørsforhold, og at alle klubber må træne og konkurrere frit
17. december 2018


Dommerkursus i nye kataregler
Dommerudvalget holder kursus i Ishøj 12.-13.januar for både nye og gamle dommere
14. december 2018


Danmark bedst for syvende år i træk
Danmark topper medaljetabellen ved et historisk stort Nordiske Mesterskaber i karate
27. november 2018